Ebben a főrovatban a média- és a hírközlési termékekkel, szolgáltatásokkal kapcsolatban kerülő felhasználók minden hasznos információt egybegyűjtve megtalálnak az ügyintézéshez szükséges címektől kezdve a jogszabályokon, határozatokon, nyilvántartásokon át az állampolgárokat segítő tájékoztató szolgáltatásokig, hírekig. Külön rovat foglalkozik a digitális átállással és azzal, mikor érdemes a média- és hírközlési biztoshoz fordulni.

Ebben a főrovatban elsősorban a hírközlési területtel foglalkozó szakemberek, hírközlési szolgáltatók jutnak információkhoz. Tájékoztatást kaphatnak többek között a piacelemzési eredményekről, az előírt adatszolgáltatások feltételeiről, a felügyeleti eljárások állapotáról, a frekvenciapályáztatások aktuális helyzetéről, a Nemzeti Filmiroda által kezelt nyilvántartásokról.

Ez a főrovat elsősorban az NMHH felelősségi területeivel foglalkozó sajtómunkatársak számára tartalmaz hasznos információkat. Itt jelennek meg a közérdeklődésre leginkább számot tartó információk, az NMHH-t érintő legfrissebb hírek, sajtóközlemények. Az érdeklődők itt tájékozódhatnak a Szóvivői iroda elérhetőségéről, letölthetik kiadványainkat.

Ez a főrovat az NMHH önálló hatáskörű szervéről, a Médiatanácsról és működéséről ad információkat. Az érdeklődők tájékozódhatnak a testület ülésein történtekről, a Médiatanács ajánlásairól, a médiaszolgáltatási pályázatok aktuális állapotáról, a médiaszolgáltatások és sajtótermékek nyilvántartásáról és bejelentéséről, a műsorelemzések eredményeiről.

Gyengénlátóknak English Magyar
 

Mi a teendője, milyen jogai vannak az előfizetőnek, ha a szolgáltató szerződésmódosítási ajánlatot tesz?

A média- és hírközlési biztos tájékoztatója

• Publikálva: 2015.06.12. 08:40 • Címke: média- és hírközlési biztos, hatósági ajánlások, előfizetői szerződések • Forrás: Média- és Hírközlési Biztos

1) Milyen részei vannak az előfizetői szerződésnek, és mennyi időre lehet megkötni?

Az előfizetői szerződés két részből áll: az egyedi előfizetői szerződésből, amely többek között a szerződő felek adatait és a választott szolgáltatásokat tartalmazza, valamint az Általános Szerződési Feltételekből (ÁSZF), melyeket az NMHH rendszeresen ellenőriz abból a szempontból, hogy azok megfelelnek-e a hírközlésre vonatkozó jogszabályi előírásoknak.

A szerződést határozatlan vagy 2 évnél nem hosszabb határozott időtartamra (ún. hűségidős szerződés) lehet megkötni. A határozott tartam határozott idővel nem hosszabbodhat meg automatikusan. Üzleti előfizetők esetében, jogszabályban meghatározott feltételekkel lehetséges az ettől való eltérés.

2) Hogyan változtatható meg az előfizetői szerződés tartalma?

Egyoldalú szerződésmódosítás: a szolgáltató egyoldalúan is megváltoztatja a szerződést, szigorú jogszabályi feltételek mellett. A szolgáltató köteles az előfizetőt értesíteni a módosításról, annak hatályba lépése előtt 30 nappal, és megfelelően tájékoztatni a szerződés felmondásának feltételeiről.

Kétoldalú megegyezéses módosítás: a szolgáltató és az előfizető kétoldalúan, tehát közösen is módosíthatja a szerződést – ezt bármelyik fél kezdeményezheti. Ennek során a fizetendő díj és a szolgáltatás igénybevételének feltételei is változhatnak. Ha a módosítást a szolgáltató kezdeményezi, a módosításra kétoldalúan csak akkor kerülhet sor, ha azt az előfizető elfogadja. Ha a szolgáltató az előfizető számára kedvezőtlen ajánlatot tesz, az előfizető azt visszautasíthatja.

Lényeges különbség van azonban a szerződés egyoldalú, illetve közös módosítása között. Egyoldalú szerződésmódosításkor az előfizetőnek nincs lehetősége nyilatkozni az elfogadásról, illetve a visszautasításról, mert nem ajánlatot kap, hanem mindössze értesítést arról, hogy a szerződés egyes feltételei megváltoznak. Ha az előfizető nem akarja fenntartani az előfizetést a megváltozott kritériumok mellett, akkor a jogszabályban meghatározott feltételek fennállása esetén felmondhatja a szerződést. Kétoldalú szerződésmódosításra vonatkozó szolgáltatói ajánlat esetén viszont a módosításhoz mindenképpen szükséges az előfizető elfogadó nyilatkozata.

3) Mit tehet az előfizető, ha a szolgáltató módosítaná a szerződését, illetve emelné a díjakat? Mi a teendő, hogyan kell a módosítási ajánlatot elfogadni, illetve visszautasítani?

Egyoldalú módosítás esetén, ha az előfizető nem kívánja előfizetését fenntartani a módosított feltételek mellett, az értesítéstől számított 15 napon belül felmondhatja a szerződést – a megkötés módjához igazodóan, írásban vagy szóban. Ha a szerződés megkötésekor kedvezményeket vett igénybe, a szolgáltató jogosult a – kedvezményekre tekintettel korábban fel nem számolt – díjakat és költségeket felszámítani az addig eltelt időszakra, nem követelheti azonban a hűségidőből még hátralévő időtartamra eső kedvezmények összegét.

Kétoldalú módosításra vonatkozó szolgáltatói ajánlat esetén, ha azt az előfizető el kívánja fogadni, ezt 15 napon belül kell megtennie, mégpedig egyértelmű elfogadó (igenlő) nyilatkozattal. Szóban kötött előfizetői szerződés esetén ezt megteheti az ügyfélszolgálaton szóban, telefonon vagy akár írásban; a korábban írásban megkötött előfizetői szerződés esetén pedig mindenképpen írásban. Ráutaló magatartással megkötött szerződésnél az előfizető tevőleges és kifejezett elfogadó nyilatkozata hiányában a szolgáltató ÁSZF-jének vonatkozó rendelkezései szerint a szolgáltatás további igénybevétele elfogadásnak minősülhet.

Ha a fogyasztó nem kíván élni az ajánlattal, akkor a szóban, illetve írásban kötött szerződés esetén elegendő, ha nem nyilatkozik a 15 napos határidőn belül, így a régi szerződés változatlan feltételekkel hatályban marad.

Díjváltozásra vonatkozó módosítási ajánlat esetén, ha azt az előfizető nem kívánja elfogadni, erről 15 napon belül mindenképpen nyilatkoznia kell a szolgáltató felé, a fentiek szerint. A nyilatkozattétel elmulasztása ugyanis elfogadásnak minősül – a jogszabályi előírásoknak megfelelően –, és módosul a szerződés.

4) Mit tehet az előfizető, ha egyértelmű, kifejezett nyilatkozattal jelezte, hogy nem fogadja el a szolgáltató módosítási ajánlatát, de a szolgáltató mégis megváltoztatja a szerződését?

Ha a szolgáltató a díjak változására irányuló kétoldalú szerződésmódosítási ajánlatnak megfelelően annak ellenére megváltoztatja a szerződés feltételeit, hogy azt az előfizető nyilatkozattal visszautasította, akkor az előfizető jogvita rendezését kezdeményezheti a szolgáltatónál. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) csak a módosítás jogszerűségét vizsgálhatja, de az adott egyedi előfizetői szerződés sorsára a vizsgálat nem lesz kihatással, annak feltételeit nem változtathatja meg.

Bővebb tájékoztatás az NMHH ügyfélszolgálatától kérhető a 06/1/468-0673-as telefonszámon.