Ebben a főrovatban a média- és a hírközlési termékekkel, szolgáltatásokkal kapcsolatban kerülő felhasználók minden hasznos információt egybegyűjtve megtalálnak az ügyintézéshez szükséges címektől kezdve a jogszabályokon, határozatokon, nyilvántartásokon át az állampolgárokat segítő tájékoztató szolgáltatásokig, hírekig. Külön rovat foglalkozik a digitális átállással és azzal, mikor érdemes a média- és hírközlési biztoshoz fordulni.

Ebben a főrovatban elsősorban a hírközlési területtel foglalkozó szakemberek, hírközlési szolgáltatók jutnak információkhoz. Tájékoztatást kaphatnak többek között a piacelemzési eredményekről, az előírt adatszolgáltatások feltételeiről, a felügyeleti eljárások állapotáról, a frekvenciapályáztatások aktuális helyzetéről, a Nemzeti Filmiroda által kezelt nyilvántartásokról.

Ez a főrovat elsősorban az NMHH felelősségi területeivel foglalkozó sajtómunkatársak számára tartalmaz hasznos információkat. Itt jelennek meg a közérdeklődésre leginkább számot tartó információk, az NMHH-t érintő legfrissebb hírek, sajtóközlemények. Az érdeklődők itt tájékozódhatnak a Szóvivői iroda elérhetőségéről, letölthetik kiadványainkat.

Ez a főrovat az NMHH önálló hatáskörű szervéről, a Médiatanácsról és működéséről ad információkat. Az érdeklődők tájékozódhatnak a testület ülésein történtekről, a Médiatanács ajánlásairól, a médiaszolgáltatási pályázatok aktuális állapotáról, a médiaszolgáltatások és sajtótermékek nyilvántartásáról és bejelentéséről, a műsorelemzések eredményeiről.

Gyengénlátóknak English Magyar
 

Hogyan vehetjük okosan, tudatosan igénybe a roamingszolgáltatást?

A Média-és Hírközlési Biztos tájékoztatása a roamingszolgáltatás aktuális kérdéseiről

• Publikálva: 2016.05.04. 14:24 • Címke: roamingszolgáltatás, szándékolatlan barangolás (roaming) • Forrás: Média- és Hírközlési Biztos

A korábbi évek tapasztalatai alapján nyáron, a szabadságolások időszakában, illetve az iskolai szünidőben, az év többi időszakához képest nagyobb számban érkeznek panaszok a Média- és Hírközlési Biztos Hivatalához a roamingszolgáltatással összefüggő kérdéskörben. Ezek elsősorban a mobiltelefon-, illetve mobilinternet-szolgáltatás külföldön történő használatára, a külföldi hálózaton indított vagy fogadott hívásokra, illetve MMS és SMS küldésére, valamint adatok külföldi hálózaton történő forgalmazására, és mindezekért járó díjfizetésre és a számlázásra vonatkozó feltételekkel kapcsolatosak.

Tekintettel az aktualitásra, valamint a korábbi évek tapasztalataira támaszkodva, a roaming kérdéskörében történő jobb eligazodás érdekében a Média-és Hírközlési Biztos az alábbi tájékoztatást adja közre.

1. Mi a különbség a roaming és a nemzetközi hívás között?

Nemzetközi hívás esetében belföldi telefonkészülékünkről külföldi számot tárcsázunk, míg roaming esetében külföldön használjuk magyarországi mobiltelefon-szolgáltatásunkat. Amennyiben belföldről magyarországi hívószámot tárcsázunk, akkor a hívott fél tényleges tartózkodási helyétől (belföld vagy külföld) függetlenül, a magyarországi hálózatra vonatkozó díjszabás érvényes ránk. A nemzetközi hívások esetében természetesen továbbra is díjat kell fizetni, a roaming díjak eltörlését követően is.

2. Mikor vesszük igénybe a roamingszolgáltatást?

Amikor hazai mobiltelefon- és/vagy mobilinternet-szolgáltatásunkat külföldön használjuk, azaz külföldi hálózaton indítunk vagy fogadunk hívást, MMS-t, SMS-t küldünk, valamint külföldi hálózaton forgalmazunk adatokat.

3. Ha (belföldi előfizetéssel rendelkező) ismerősünk külföldön tartozódik és felhívjuk, akkor magasabb lesz a számlánk?

Nem, mert nem tudhatjuk, és nem is kell tudnunk arról, hogy a hívott szám előfizetője külföldön tartozódik, tehát ebben az esetben is ugyanannyi lesz a számlánk, mintha a hívott fél belföldön tartózkodna.

4. Ha (belföldi előfizetéssel rendelkező) ismerősünk külföldön tartózkodik és felhív minket, akkor magasabb lesz a számlánk?

Nem, mert belföldön a hívásfogadás díjmentes, függetlenül attól, hogy a hívó fél belföldről vagy külföldről hív minket.

5. Ha külföldön használjuk (belföldi előfizetésű, vagyis magyarországi) telefonunkat, akkor kitől fogunk számlát kapni?

A megszokott körülmények között, vagyis ez esetben is a hazai szolgáltatónktól, Ft-ban meghatározott összegű számlát fogunk kapni, és ebben külön tételként fog szerepelni a külföldi hálózaton igénybe vett szolgáltatások (hívás, hívásfogadás, SMS és MMS küldés, adatforgalmazás) díja is.

6. Tennünk kell ahhoz valamit, hogy külföldön is tudjuk használni a mobiltelefonunkat?

Utazás előtt a szolgáltatónknál célszerű utánanézni annak, hogy kell-e aktiválni készülékünkön a roamingszolgáltatást vagy pedig az automatikusan be van állítva. A roamingszolgáltatás aktiválását csak egyszer kell elvégezni. Ha aktív a roamingszolgáltatás, akkor a telefon – a megfelelő beállítások alkalmazása mellett (a határon aktiváló kód küldése egyes kártyás előfizetéseknél, igény szerint az adatroaming bekapcsolása) – magától kapcsolódni fog a külföldi hálózatra.
FIGYELEM: Érdemes készülékünkben nemzetközi formátumban (+36…) tárolni a telefonszámokat, mert e nélkül nem tudunk telefonálni. (Ettől a belföldi használat díjszabása változatlan marad.)

7. Tennünk kell ahhoz valamit, hogy mobiltelefonunkat hosszabb ideig is használni tudjuk külföldön?

Igen, utazás előtt intézkedjünk a szolgáltatónknál a pénzügyi limit megemelésével kapcsolatban, annak érdekében, hogy a várhatóan magasabb hóközi forgalom miatt ne korlátozza a szolgáltatást.

8. Ha a roamingolás számos előnye ellenére nem szeretnénk külföldön használni a hazai előfizetésünket, hogyan tudjuk letiltani ezt a szolgáltatást?

Utazás előtt tájékozódjunk szolgáltatónknál a roamingszolgáltatás tiltásáról. Ha nincs ilyen szolgáltatás (nincs lehetőség a letiltásra), akkor külföldi tartozódásunk idejére a bejövő hívásokat tiltassuk le a szolgáltatónál – hiszen külföldön a hívásfogadás is díjköteles –, és a készüléken kapcsoljuk ki az adatforgalmazást.

9. Ha az adatroamingolás számos előnye ellenére sem szeretnénk használni a mobilinternet-szolgáltatásunkat külföldön, akkor mit kell tennünk?

A mobiltelefon-készüléken ki tudjuk kapcsolni az adatroamingolást, így a háttérben futó adatforgalmazással járó automatikus frissítések, letöltések sem működnek majd.

10. Külföldön is tudjuk használni a mobilinternet-szolgáltatást?

Tudjuk, de a megszokottnál jóval magasabb díjért. Az Európai Unió tagállamaiban, illetve Izlandon, Norvégiában, Lichtensteinben az adatforgalmazás díját 0,20 EUR/megabájt ellenértékében (jelenleg 76,69 Ft/megabájt) maximalizálták. Amennyiben azonban nem ezekbe az országba utazunk, akkor az adatforgalmazás díja ennek az összegnek akár a többszöröse is lehet, így indulás előtt mindenképpen célszerű tájékozódni a szolgáltatónknál a pontos díjak mértékéről.

11. Ha külföldről egy harmadik országba (nem Magyarországra) szeretnénk telefonálni, akkor milyen költségekkel kell számolnunk?

Amennyiben az Európai Unió tagállamában, illetve Izlandon, Norvégiában, Lichtensteinben tartózkodunk és ezekbe az országokba kezdeményezünk hívást, üzenetküldést, vagy ezekből az országokból fogadunk hívást, akkor a Magyarországon érvényes nemzetközi irányú hívás díján felül legfeljebb 19,23 Ft/perc többletdíj számítható fel, amelynek maximuma 72,86 Ft/perc. A szolgáltatók azonban ettől a főszabálytól egyes tarifacsomagjaikban eltérhetnek, ezért érdemes utazás előtt felvenni a kapcsolatot a szolgáltatóval abból a célból, hogy a tarifacsomagunkra vonatkozó díjat pontosan megismerhessük.
Amennyiben azonban a fenti országokon kívüli irányba (pl.: USA) kezdeményezünk hívást, úgy az euró-tarifa nem érvényes, és jóval magasabb összegekkel kell számolnunk – a pontos díjakról a szolgáltatónknál tudunk tájékozódni.

12. Külföldön melyik szolgáltató hálózatát tudjuk igénybe venni?

Mindenekelőtt vegyük figyelembe, hogy szolgáltatónk eleve azt a külföldi partneri hálózatot állítja be, amelynek igénybe vétele számunkra a legelőnyösebb lehet. Ha ez bármilyen okból nem tűnik megfelelőnek, lehetőségünk van más hálózat kiválasztására. Az utazás előtt tájékozódhatunk arról, hogy a célországban mely (külföldi) szolgáltatók hálózata érhető el számunkra (a hazai szolgáltatónk által szerződött roaming partnerek közül). Külföldre érkezésünket követően a mobiltelefon-készülékünkön ki tudjuk választani azt a hálózatot, amelyen bonyolítani szeretnénk a roaming forgalmat.

13. Mi is az az euró-tarifa?

Az euró-tarifa az Európai Unió tagállamaiban, valamint Izlandon, Norvégiában és Lichtensteinben igénybe vehető roamingszolgáltatás maximalizált nettó díjait jelenti (euró-hangtarifa: telefonálás, euró-SMS tarifa: SMS küldés, euró-adattarifa: adatforgalmazás tarifái). Amennyiben ezekbe az országokba utazunk, biztosak lehetünk abban, hogy hazai díjon felül a hívásfogadás 0,05 EUR/perc (jelenleg 19,17 Ft), a híváskezdeményezés 0,19 EUR/perc (jelenleg 72,8 Ft), az adatforgalmazás 0,20 EUR/megabájt* (jelenleg 74,8 Ft), az SMS küldés 0,06 EUR/db (jelenleg 23 Ft) forintra átváltott díjnál nem lehet magasabb. Fontos tudni, hogy a díjak Ft-ra történő átváltásából, illetve a tagállamokban érvényes forgalmi adóból többletköltségek is származhatnak.
* A tarifa maximális értéke megabájtonként (MB) van megadva, de a fogyasztásért fizetendő díjat a szolgáltató a felhasznált kilobájtonként (kB) számlázza.

14. Igaz, hogy külföldön maximalizálva vannak a roaming díjak?

Részben igaz, de csak az Európai Unió tagállamaiban és Izlandon, Norvégiában és Lichtensteinben. Ha ezekbe az országokba utazunk, biztosak lehetünk abban, hogy a roamingszolgáltatások igénybevételének díját maximalizálták.

15. Igaz, hogy van olyan hazai szolgáltató, amely eltörölte a roaming díjakat?

A szolgáltatók a hatályos jogszabályok keretein belül maguk alakítják ki a díjszabásukat. Lehetőségük van arra, hogy ne számoljanak fel a roamingszolgáltatás igénybevételéért díjat. Körültekintően kell azonban eljárnunk, mert adott esetben ez csak bizonyos díjcsomagokra vonatkozhat. Az is előfordulhat, hogy a roamingszolgáltatás díja ugyan benne van a csomag alapdíjában, viszont a csomag többi feltétele nem felel meg telefonálási, internetezési szokásainknak, és végeredményben (hosszabb távon) többet fizethetünk, mintha más, nem „ingyenes” roaming igénybevételére vonatkozó díjcsomagot választottunk volna. Amennyiben nem utazunk havi rendszerességgel külföldre, célszerű mérlegelni, vajon megéri-e egy vagy két éven át egy akár magasabb havidíjú szolgáltatásért fizetni, ha csak évente egy-két alkalommal, rövid ideig tartózkodunk külföldön.
FIGYELEM: minden esetben célszerű alaposan áttekinteni a szolgáltatói kínálatokat, ajánlatokat, akciókat. Előfordulhat, hogy a roaming díj „mellőzése” a választott díjcsomag esetében csak EU országokban való szolgáltatás igénybevételére – esetleg ezen belül is csak a hazatelefonálásra – vonatkozik, így ha más országba utazunk, a szolgáltató a csomag szerinti roaming díjon felül akár további roaming díjakat is felszámolhat nekünk.

16. Lehetséges az, hogy a külföldi tartózkodást követően olyan tételek (pl. csoporton, flottán belüli hívás, lebeszélhető percek) is kiszámlázásra kerülnek, amelyek – a havi díj részeiként – korábban nem szerepeltek a számlában?

Az előfizetői szerződésben szereplő díjtételek – ellenkező kikötés hiányában – belföldi hálózatra vonatkoznak, azaz csak Magyarországon belül érvényesek. Ha roamingszolgáltatást veszünk igénybe, akkor minden olyan hívás, hívásfogadás, SMS küldés, internet használat, amely külföldön történik, díjköteles, és ezekre a belföldön szokásos díjszabás nem érvényes. A szolgáltatónak lehet olyan díjcsomagja, amelyben a roamingszolgáltatásra vonatkozóan is meghatároz lebeszélhető perceket, küldhető SMS-eket, leforgalmazható adatmennyiséget. Ez azonban csak néhány díjcsomagjára igaz és nem biztos, hogy a díjcsomag többi feltétele megfelel a telefonálási szokásainknak (ld. 15. pont).

17. Európai Unión kívüli országokban is tudjuk használni a hazai előfizetésünket?

Igen, de ilyenkor nem az Európai Unió tagállamaira, továbbá Norvégiára, Izlandra és Lichtensteinre érvényes díjszabás (euró-tarifa) vonatkozik ránk. Utazás előtt mindenképpen indokolt tájékozódnunk a szolgáltató honlapján vagy ügyfélszolgálatán.

18. Igaz, hogy az SMS fogadás külföldön is díjmentes?

Az Európai Unió szabályozása alapján a tagállamokban, valamint Izlandon, Norvégiában és Lichtensteinben ingyenes az SMS fogadás.
A szolgáltatókat nem kötelezi jogszabály arra, hogy ezeken az országokon túl más országokban is ingyenesen biztosítsák az SMS fogadást, ennek ellenére általában térítésmentesen biztosítják ezt a szolgáltatást. Utazás előtt tájékozódjunk a szolgáltatónál.

19. Lehetséges az, hogy roaming díjak szerepelnek a számlán, annak ellenére, hogy nem tartózkodtunk külföldön?

Ez előfordulhat az ún. szándékolatlan roaming esetében, vagyis akkor, ha nem lépjük át az országhatárt, de a telefonkészülékünk magától átvált az erősebb jelű külföldi hálózatra. Ez úgy kerülhető el, hogy határmenti településeken kikapcsoljuk az automatikus hálózatválasztást és kézi hálózatválasztásra állítjuk a készüléket.
Hasznos információ:

20. Lehetséges az, hogy ha külföldön sokat használom az internetet, akkor letiltja azt a szolgáltatóm?

Igen, ez előfordulhat, mégpedig a mi érdekünkben. A szolgáltatók automatikusan 50 eurós limitet alkalmaznak, ez garantálja azt, hogy ennek az összegnek a forintra átváltott értékénél ne legyen magasabb a számlánk. Amennyiben nem megfelelő számunkra az 50 eurós limit, utazás előtt kérhetjük ennek módosítását a szolgáltatónál.

21. Külföldi mobilinternetezés során honnan tudhatjuk, hogy a limitből mennyit használtunk fel?

A szolgáltató tájékoztat arról, amikor elértük a limit 80%-át és akkor is, amikor már felhasználtuk a keretet. Mind a két esetben fel kell hívnia a figyelmet, hogy hogyan tudjuk kérni a szolgáltatás folytatását és ennek milyen költségei lesznek. Ha nem kérjük a szolgáltatás folytatását, akkor a további adat roamingolást letiltja a szolgáltató.

22. Ha külföldi tartozódásunk során kikapcsolom a mobilinternetet a telefonomon, akkor Wifi-n sem tudok internetezni?

Wifi-n keresztül igénybe tudjuk venni az internetszolgáltatást, de tudnunk kell, hogy adatvédelmi szempontból még a jelszóval védett nyílt hálózatok (Wifi) sem annyira biztonságosak, mint a mobiltelefonon/mobileszközön való adatforgalmazás.

23. Igaz, hogy az Európai Unióban el fogják törölni a roaming díjakat?

A hosszas nemzetközi egyezetések sorozatában a tagállamok egy olyan tervet készítettek elő a 2016 szeptemberében megjelent végső javaslatuk szerint, amely a díjak a 2017. június 15-étől történő megszüntetését célozták azzal, hogy a nagykereskedelmi roamingdíjak, valamint a méltányos felhasználásra és fenntarthatóságra vonatkozó részletes szabályokat az Európai Bizottság egy éven belül kidolgozza.

Ez azt jelentené, hogy 2017. június 15-től az időszakos utazások során minden roaming szolgáltatónak  a hazai díjaknak megfelelő áron kell a roaming szolgáltatást nyújtani azon felhasználók számára, akik lakhellyel vagy stabil kötődéssel rendelkeznek az adott tagállamban.  Ez egy hazai fogyasztó számára azt jelenti, hogy mobil készülékén külföldön is a belföldi díjszabás szerint telefonálhat, küldhet és fogadhat üzenetet, internetezhet és hozzáférhet az esetlegesen előfizetett más szolgáltatásokhoz is. Ez elsősorban a külföldre utazó turistákat, a külföldön dolgozókat és tanulókat, és a határ menti ingázókat érinti. A javaslat a mentesség lehetőségével, tehát a más uniós országban vásárolt és használt olcsóbb SIM-kártyák használatával történő visszaélésekkel szemben azzal kívánja védeni a mobilszolgáltatókat, hogy ilyen esetekben meghatározott feltételek mellett lehetővé teszi számukra a fellépést az érintett előfizetőkkel szemben.

A javaslat vitája hamarosan megkezdődik és elfogadása, a végleges szabályozói döntés 2016 decemberében várható.